Der er mange ting der skal være i orden når du sender nyhedsbreve ud, men den her ting, kan være altafgørende for, om dine nyhedsbreve bliver leveret hos modtageren eller ej.
Står der ikke 'Authenticated' ved det domæne du sender fra, er der en meget stor chance for, at dine nyhedsbreve lander i spam, eller slet ikke bliver leveret hos modtageren.
Det gode er, at du lynhurtigt kan gøre noget ved det.
(Har du en os mig, sætter jeg det op for dig ub.)
Men.
Start med at tjekke inde på din Mailchimp-konto (← direkte link).
Bruger du ikke Mailchimp, så skal det stadigvæk sættes op. Så søg på din hjemmesiden til dem du bruger, så har de højst sandsynlig en vejledning.
Når du er logget ind, klikker du på website ude i venstre side, domains i dropdown-menuen og så finder du svaret under 'Custom Email Domains', hvor der skal stå en grøn boks med teksten 'Authenticated' ved siden af dit domæne.
Gør der det, er du good to go.
Gør der ikke, så skal du have sat det op.
Jeg viser dig hvordan her.
Du skal dog være opmærksom på, at det kan være forskellig setup hos de forskellige hosts (der hvor dit domæne 'bor'), så det kan tænkes, at du skal tjekke om din host har en guide til formålet.
Først skal dit domæne verificeres
Du kan faktisk ikke sende e-mails fra Mailchimp uden at verificere dit domæne først, men er du ikke kommet i gang, og har du endnu ikke verificeret dit domæne, så se med her.
Har du verificeret dit domæne, så springer du videre til afsnittet 'Så skal dit domæne autentificeres'
Start med at logge ind på din Mailchimp-konto og klik på din profil oppe i højre hjørne.
Klik på 'Account & billing'.
Klik på 'Domains'.
Klik på add and verify domain.
Indtast den e-mailadresse du gerne vil sende fra og klik på 'Send Verification Email'.
Undgå at sende fra Gmail, Hotmail, Outlook, etc. Det gør ikke noget godt for leveringsraten af dine e-mails, din troværdighed, og det ser uprofessionelt ud.
Tjek nu din indbakke, hvor du får en mail fra Mailchimp, hvor du enten kan klikke på 'Verify Domain Access' eller kopiere en kode og sætte den ind i Mailchimp.
Så er dit domæne verificeret, og du kan gå videre til at få det autentificeret.
Sådan autentificerer du dit domæne
Du står på samme side som du verificerer dit domæne og klikker på 'Start Authentification'.
Under 'Custom Email Domains', klikker du på drop down-menuen.
Kan du ikke finde din host på listen, vælger du 'other', som du finder nederst.
Derefter klikker du på next.
Åbn en ny fane eller et nyt vindue, og naviger til din hosts kontrolpanel, for at få adgang til indstillingerne på dit domæne.
Find den side eller det område, der har dit domæne eller domæne records. Ting, du skal søge efter, er administrer domæner, DNS, brugerdefinerede registreringer eller zonefiler / zone editor.
Dine domæner er normalt i en listeform. Hvis du ikke kan finde den rigtige side, kan du prøve at søge efter din domæneudbyders hjælpecenter for DNS eller CNAME .
Se efter et sted du kan oprette eller tilføje en ny post
For postens type skal du vælge CNAME
Kopiér navneoplysningerne fra CNAME 1 nedenfor, og indsæt dem i din posts navn eller værtsfelt. Dette felt kan også kaldes hostname eller host record.
Kopiér værdioplysningerne fra CNAME 1 nedenfor, og indsæt dem i din posts værdifelt. Dette felt kan også kaldes data eller points to.
Hvis du har en mulighed for TTL, skal du enten lade den blive ved standardindstillingen eller vælge den laveste værdi.
Tilføj eller gem din post.
Gentag nu de her trin, men denne gang kopierer/indsætter du oplysningerne for CNAME 2.
Det kan tage Mailchimp noget tid at validere, at posterne blev oprettet korrekt, så lukke det her vindue. Mailchimp sender dig en e-mail for at fortælle dig, om alt er i orden, eller om de ikke kunne validere domænet.
Lader du vinduet stå, kan du tjekke statusen ved at klikke på 'Check Status'.
Du kan se at domænet er autentificeret ved at du kan se en grøn boks ved dit domæne, hvor der står 'Authenticated'.
Husk at sende nyhedsbreve
Når det tekniske er i orden, skal du også huske at sende nyhedsbreve med jævne mellemrum.
Det er selvfølgelig et af de bedst konverterende markedsføringsmetoder, men hvis vi bliver ved det her med at lande i spam-mappen hos modtagerne, så er der også nogle ting der påvirker, om dine nyhedsbreve bliver leveret til modtagerne eller ej.
Din hemmelige karakterbog
Du ser, når du sender nyhedsbreve, så får du en karakterbog, som du aldrig kommer til at se.
Tarvelig koncept. I know.
Men når du sender nyhedsbreve, så får du gode karakterer når modtagerne fx. åbner, klikker og besvarer dine nyhesbreve.
Gode karakterer = højere chance for at dine nyhedsbreve bliver leveret.
Til gengæld, synker karaktererne, når dine nyhedsbreve ikke bliver åbnet, når de hard eller soft bouncer (Ikke kan leveres. Det kan være at indboksen er fuld, at e-mailadressen ikke findes mere, el.), når kontakterne afmelder sig, osv.
Ryd op på din liste i Mailchimp
Det er derfor en rigtig god idé, at du rydder op på din liste i Mailchimp, så de inaktive kontakter kan fjernes, så du får mere retvisende tal, når du sender nyhedsbreve, så dine karakterer (måske) kan blive bedre og så der er højere chance for, at dine nyhedsbreve får en højere leveringsrate. Om muligt.
Denne hjemmeside bruger cookies for at forbedre din oplevelse. Vi går ud fra, at du er okay med dette, men du kan fravælge det, hvis du ønsker det. Læs mere
Cookies er små tekstfiler, som kan bruges af hjemmesider for at gøre brugerens oplevelse mere effektiv. Lovgivningen fastslår, at vi kan gemme cookies på din enhed, hvis de er strengt nødvendige for driften af denne hjemmeside. For alle andre typer af cookies har vi brug for din tilladelse. Denne hjemmeside bruger forskellige typer af cookies. Nogle cookies placeres af tredjepartstjenester, der vises på vores sider.
Nødvendige cookies hjælper med at gøre en hjemmeside anvendelig ved at aktivere grundlæggende funktioner som sidenavigation og adgang til sikre områder af hjemmesiden. Hjemmesiden kan ikke fungere korrekt uden disse cookies.
Marketing cookies bruges til at spore besøgende på tværs af websteder. Hensigten er at vise annoncer, der er relevante og engagerende for den enkelte bruger og dermed mere værdifulde for udgivere og tredjepartsannoncører.
Analytics cookies hjælper hjemmesideejere med at forstå, hvordan besøgende interagerer med hjemmesider ved at indsamle og rapportere information anonymt.
Præference cookies gør det muligt for en hjemmeside at huske oplysninger, der ændrer den måde, hjemmesiden opfører sig eller ser ud på, som f.eks. dit foretrukne sprog eller den region, du befinder dig i.
Marketing Cookies bruges til at spore besøgende på tværs af websites. Hensigten er at vise annoncer, der er relevante og engagerende for den enkelte bruger og dermed mere værdifuld for udgivere og tredjepartsannoncører.
Nødvendige cookies hjælper med at gøre en hjemmeside brugbar ved at aktivere grundlæggende funktioner som side-navigation og adgang til sikre områder af hjemmesiden. Hjemmesiden kan ikke fungere ordentligt uden disse cookies.
Præferencecookies gør det muligt for et websted at huske oplysninger, der ændrer den måde, webstedet opfører sig eller ser ud på, såsom dit foretrukne sprog eller det område, du befinder dig i.