Trine Tømmerås logo

Hvilken betynding har Apples nye opdatering for din e-mailmarkedsføring?

Du har måske hørt snak om den

Den der opdatering fra Apple.

Og du synes måske også at det er et uoverskueligt emne at sætte sig ind i.

Jeg har fået en del spørgsmål om, hvordan vi skal forholde os til den.

Apple annoncerede i juni 2021 udgivelsen af en ny privatlivsfunktion i iOS 15 og Mac OS Monterey (deres styresystem).

De af dine læsere, som bruger Apple Mail, får mulighed for at aktivere en ny funktion kaldet Mail Privacy Protection, som begrænser muligheden for nøjagtigt at se:
Om en mail er blevet åbnet
Hvor din kontakt var, da den blev åbnet
Hvilken enhed (computer, tablet, telefon, etc.) og hvilken software den blev åbnet i
Apple iPhone 12 Pro indstillinger skjul min e-mailadresse
Men én ting kan du være helt sikker på:

Dine e-mails bliver fortsat leveret til dine kontakter, der bruger Apple Mail

Og:

Engagement i dine e-mails (fx. klikrate) vil stadig blive rapporteret for dine kontakter, der bruger Apple Mail

Jeg vil ikke trætte dig med de tekniske detaljer bagved den her opdatering, men jeg vil gøre dig lidt klogere på, hvad du skal være opmærksom på.

Forstå hvor stor indflydelse det vil have på dine kampagner:

Få en idé om den potentielle indvirkning på dine åbningsrater kan du kontrollere, hvor mange kontakter på dit audience, der bruger Apple Mail. Jo større procentdel af dit audience, der bruger Apple Mail, desto mere sandsynligt vil du se øgede åbningsrater, som følge af den nye funktion.
Top email clients

Ændre hvordan du måler succesen af dine kampagner:

Hvis du ikke allerede gør det, anbefaler jeg, at du fokuserer på clicks som en del af din e-mailstrategi. Du skal selvfølgelig stadigvæk holde øje med bounces, afmeldinger og konverteringer, og har du en webshop integreret med Mailchimp, skal du selvfølgelig også holde øje med dine købsdata.

Hold øje med dit reach:

Både contact rating og engagementet påvirkes af dine åbningsrater, hvilket kan give vildledende resultater.

Få oplysninger direkte fra dine kontakter:

Hvis du vil udfylde dine målgrupper med by- eller postnummerdata, kan du overveje at bruge et Mailchimp survey til at spørge dine kontakter, hvor de befinder sig (hvis det altså har en betydning for din markedsføring). Så kan du oprette segmenter, der kombinerer målgruppefelter med oplysninger dine kontaktpersoner selv har oplyst.

Du kan også lade dem opdatere deres informationer på dit 'update profile form'.
Brug spørgeskemaer (surveys) til at få mere information fra dine kunder

Gennemgå dine segmenter:

Hvis du har segmenter der er baseret på åbningsrater, contact rating, hvilken software de åbner deres e-mails i, placering eller engagement, skal du overveje, om andre parametre kan være mere passende.

Opdater dine customer journeys eller klassiske automations:

Hvis din trigger er baseret på åbninger, kan du overveje at anvende stærkere engagementskriterier som klik eller køb. Hvis du vil bevare dine historiske data om din eksisterende customer journey eller automation, kan du overveje at sætte den på pause og oprette en ny i stedet.
Sådan når du folk på det rigtige tidspunkt med customer journeys

Brug andre kriterier, når du gensender en e-mail:

Fordi alle e-mails til Apple Mail-brugere kan se ud, som om de er blevet åbnet, når du gensender til dem der ikke har åbnet, når du muligvis ikke så mange kontakter, som du ønsker. Overvej, om du skal gensende en e-mail til dem der ikke har klikket i stedet.

Opdater dine A/B splittests:

Hvis du kører A/B splittests baseret på åbnings, er dine resultater muligvis ikke nøjagtige. Overvej at bruge klikrater i stedet.
Hvordan skal vi bestemme en vindende kombination på din A/B splittest?

Brug en anden metode til at identificere en kontakts e-mailsoftware:

Selvom data om dine kontakters e-mailsoftware kan være vildledende, når de udelukkende er baseret på åbninger, er data baseret på klik mere præcise.

Tjek dine webhooks:

Hvis du bruger Mailchimps marketing- eller transaktions-API'er, kan du se højere åbningsrater i dine webhooks, så overvej, om du skal foretage nogen justeringer af, hvordan de konfigureres. Se Mailchimps "Release Notes"-side for yderligere opdateringer.
Gå til Mailchimps release notes her ➔

Om du kan estimere placering og bestemme enhedstype for kontakter, der tilmelder sig Apple Mails beskyttelse af personlige oplysninger?

Placeringen og enheden kan ikke bestemmes udelukkende baseret på åbninger for kontakter, der tilmelder sig Mail Privacy Protection. Dog bruger Mailchimp andre oplysninger, såsom signup forms og klikrater til at hjælpe dig med at identificere, hvor dine kontakter befinder sig.

Hvordan kan du så måle engagementet, uden udelukkende at stole på åbningsraterne?

Mailchimp anbefaler at du udvider din måling ved hjælp af andre metrics som fx. klik og double opt-in signup forms.

Tilmeld dig nyhedsbrevet herunder, så holder jeg dig opdateret.
Pil ned
crossmenu