Hvilken betynding har Apples nye opdatering for din e-mailmarkedsføring?
Du har måske hørt snak om den.
Den der opdatering fra Apple.
Og du synes måske også at det er et uoverskueligt emne at sætte sig ind i.
Jeg har fået en del spørgsmål om, hvordan vi skal forholde os til den.
Apple annoncerede i juni 2021 udgivelsen af en ny privatlivsfunktion i iOS 15 og Mac OS Monterey (deres styresystem).
De af dine læsere, som bruger Apple Mail, får mulighed for at aktivere en ny funktion kaldet Mail Privacy Protection, som begrænser muligheden for nøjagtigt at se:
Om en mail er blevet åbnet
Hvor din kontakt var, da den blev åbnet
Hvilken enhed (computer, tablet, telefon, etc.) og hvilken software den blev åbnet i
Men én ting kan du være helt sikker på:
Dine e-mails bliver fortsat leveret til dine kontakter, der bruger Apple Mail.
Og:
Engagement i dine e-mails (fx. klikrate) vil stadig blive rapporteret for dine kontakter, der bruger Apple Mail.
Jeg vil ikke trætte dig med de tekniske detaljer bagved den her opdatering, men jeg vil gøre dig lidt klogere på, hvad du skal være opmærksom på.
Forstå hvor stor indflydelse det vil have på dine kampagner:
Få en idé om den potentielle indvirkning på dine åbningsrater kan du kontrollere, hvor mange kontakter på dit audience, der bruger Apple Mail. Jo større procentdel af dit audience, der bruger Apple Mail, desto mere sandsynligt vil du se øgede åbningsrater, som følge af den nye funktion.
Ændre hvordan du måler succesen af dine kampagner:
Hvis du ikke allerede gør det, anbefaler jeg, at du fokuserer på clicks som en del af din e-mailstrategi. Du skal selvfølgelig stadigvæk holde øje med bounces, afmeldinger og konverteringer, og har du en webshop integreret med Mailchimp, skal du selvfølgelig også holde øje med dine købsdata.
Hold øje med dit reach:
Både contact rating og engagementet påvirkes af dine åbningsrater, hvilket kan give vildledende resultater.
Få oplysninger direkte fra dine kontakter:
Hvis du vil udfylde dine målgrupper med by- eller postnummerdata, kan du overveje at bruge et Mailchimp survey til at spørge dine kontakter, hvor de befinder sig (hvis det altså har en betydning for din markedsføring). Så kan du oprette segmenter, der kombinerer målgruppefelter med oplysninger dine kontaktpersoner selv har oplyst.
Du kan også lade dem opdatere deres informationer på dit 'update profile form'.
Gennemgå dine segmenter:
Hvis du har segmenter der er baseret på åbningsrater, contact rating, hvilken software de åbner deres e-mails i, placering eller engagement, skal du overveje, om andre parametre kan være mere passende.
Opdater dine customer journeys eller klassiske automations:
Hvis din trigger er baseret på åbninger, kan du overveje at anvende stærkere engagementskriterier som klik eller køb. Hvis du vil bevare dine historiske data om din eksisterende customer journey eller automation, kan du overveje at sætte den på pause og oprette en ny i stedet.
Brug andre kriterier, når du gensender en e-mail:
Fordi alle e-mails til Apple Mail-brugere kan se ud, som om de er blevet åbnet, når du gensender til dem der ikke har åbnet, når du muligvis ikke så mange kontakter, som du ønsker. Overvej, om du skal gensende en e-mail til dem der ikke har klikket i stedet.
Opdater dine A/B splittests:
Hvis du kører A/B splittests baseret på åbnings, er dine resultater muligvis ikke nøjagtige. Overvej at bruge klikrater i stedet.
Brug en anden metode til at identificere en kontakts e-mailsoftware:
Selvom data om dine kontakters e-mailsoftware kan være vildledende, når de udelukkende er baseret på åbninger, er data baseret på klik mere præcise.
Tjek dine webhooks:
Hvis du bruger Mailchimps marketing- eller transaktions-API'er, kan du se højere åbningsrater i dine webhooks, så overvej, om du skal foretage nogen justeringer af, hvordan de konfigureres. Se Mailchimps "Release Notes"-side for yderligere opdateringer.
Om du kan estimere placering og bestemme enhedstype for kontakter, der tilmelder sig Apple Mails beskyttelse af personlige oplysninger?
Placeringen og enheden kan ikke bestemmes udelukkende baseret på åbninger for kontakter, der tilmelder sig Mail Privacy Protection. Dog bruger Mailchimp andre oplysninger, såsom signup forms og klikrater til at hjælpe dig med at identificere, hvor dine kontakter befinder sig.
Hvordan kan du så måle engagementet, uden udelukkende at stole på åbningsraterne?
Mailchimp anbefaler at du udvider din måling ved hjælp af andre metrics som fx. klik og double opt-in signup forms.
Trine her
Ved at klikke på nedenstående knap, kan du få min hjælp til Mailchimp, Simplero, WordPress, hosting eller anden teknik.
Du kan også finde mine onlinekurser og workshops oppe i menuen under 'Kurser'.
Denne hjemmeside bruger cookies for at forbedre din oplevelse. Vi går ud fra, at du er okay med dette, men du kan fravælge det, hvis du ønsker det. Læs mere
Cookies er små tekstfiler, som kan bruges af hjemmesider for at gøre brugerens oplevelse mere effektiv. Lovgivningen fastslår, at vi kan gemme cookies på din enhed, hvis de er strengt nødvendige for driften af denne hjemmeside. For alle andre typer af cookies har vi brug for din tilladelse. Denne hjemmeside bruger forskellige typer af cookies. Nogle cookies placeres af tredjepartstjenester, der vises på vores sider.
Nødvendige cookies hjælper med at gøre en hjemmeside brugbar ved at aktivere grundlæggende funktioner som side-navigation og adgang til sikre områder af hjemmesiden. Hjemmesiden kan ikke fungere ordentligt uden disse cookies.
Marketing cookies bruges til at spore besøgende på tværs af websteder. Hensigten er at vise annoncer, der er relevante og engagerende for den enkelte bruger og dermed mere værdifulde for udgivere og tredjepartsannoncører.
Analytics cookies hjælper hjemmesideejere med at forstå, hvordan besøgende interagerer med hjemmesider ved at indsamle og rapportere information anonymt.
Præference cookies gør det muligt for en hjemmeside at huske oplysninger, der ændrer den måde, hjemmesiden opfører sig eller ser ud på, som f.eks. dit foretrukne sprog eller den region, du befinder dig i.