TrineToemmeraas.dk logo

Mailchimp

Mailchimp guide

Intuit Mailchimp partner logo

Vil du i gang med at bruge Mailchimp til, at sende dine nyhedsbreve?

Det aller vigtigste, når du skal i gang er, når du har oprettet din Mailchimp-konto, at du gennemgår alle indstillinger. På den måde, undgår du, at sker fejl og at du ikke skal bruge unødig tid på det, hver gang du skal sende nyhedsbreve.

Og, at du undgår, at din Mailchimp-konto bliver hacket.

Dit audience (altså din liste)

Det er også vigtigt, at du sørger for, at dit audience har de rigtige indstillinger, sådan at der er helt styr på hvordan Mailchimp ‘behandler’ deres oplysninger, og at undgå, at der sker fejl.

GDPR ...

Det lyder måske kedeligt.

Men det skal vi have styr på.

Vi skal have styr på, hvordan Mailchimp behandler data de data du fodrer systemet med, hvad de gør, hvis der bliver lækket data, osv.

Og det er ikke svært, at få styr på i Mailchimp.

Standard formularer, e-mails og sider

Når dine læsere skriver sig op til dit nyhedsbrev, når de opdaterer deres preferencer, når de afmelder, osv, er der en hel del standard-formularer, -e-mails og -sider, som Mailchimp anvender.

Dem kan du tilpasse, sådan at de indeholder de tekster der passer bedst i din forretning, at de matcher det ‘look’ du gerne vil have og at dine kunder ‘genkender’ det der kommer fra dig.

Popup / slide in

Har du knoklet med din SEO, betaler du for Adwords og måske Facebook-annoncer for, at få flere besøgende på dit website / din webshop, vil det være brand ærgerligt, hvis de smutter uden, at de skriver sig op til dit nyhedsbrev.

Det er faktisk penge lige ud af vinduet. 💸

Har du sat en popup / slide in på dit website, er der meget større chance for, at de besøgende tilmelder sig dit nyhedsbrev, inden de forlader dit website.

Og dét, er alle pengene værd!

Templates – eller skabeloner

I Mailchimp kan du lave dine egne templates, sådan at det passer til din webshop / dit website.

– Det kan sammenlignes med et brevpapir.

Det er rigtig smart, så du har et ensartet udtryk på de forskellige platforme og at dine læsere kan genkende ‘dig’, når dine e-mails lander i deres indbakke.

Og igen. Tid.

Når du har taget dig tid til, at lave din egen template (eller flere – det er op til dig), skal du ikke bruge tid på, at få templaten til at se pæn ud, hver gang du skal sende nyhedsbreve, og du har styr på alle indstillinger og links.

Undgå at blive fanget i spamfiltrene

Der er en hel masse ting du kan gøre for, at dine e-mails ikke bliver fanget i modtagernes spamfiltre.

Det første jeg vil anbefale dig at gøre er, at du sætter dig ind i, hvad markedsføringsloven siger om hvad du må og hvad du ikke må, i forhold til e-mailmarkedsføring – med mindre du har styr på det i forvejen.

Derefter, er det en rigtig god idé at få sat SPF og Dmarc op.

Ved du ikke selv, hvordan du skal bære dig ad med det, kan du kontakte din udbyder, hvor du har hostet dit domæne.

Du kan også få dit website og e-mail hostet hos mig, så fikser jeg det for dig.

Fjern inaktive kontakter

Det er meget vigtigt, at du fjerner inaktive læsere på din liste, så du har høj åbningsrate, klikrate og konverteringsrate.

Det påvirker leveringsraten af dine e-mails og du får en højere 'karakter' på serverne der formidler de e-mails du sender.

Send e-mails jævnligt

Går der for lang tid mellem du sender e-mails til dine kontakter, er der større chance for, at de har glemt at de har tilmeldt sig, at deres e-mailadresse ikke findes mere og at du måske endda bliver meldt for spam.

Dét gider du ikke.

Så sørg for at holde dem 'varme'.

Og det har jo den bivirkning, at det er godt for din forretning.
Skal du bruge hjælp til at komme i gang med din e-mailmarkedsføring, så er der hjælp at hente.
Trine Tømmerås - Din teknikekspert

Trine her

Ved at klikke på nedenstående knap, kan du få min hjælp til Mailchimp, Simplero, WordPress, hosting eller anden teknik.
Du kan også finde mine onlinekurser og workshops oppe i menuen under 'Kurser'.
magnifiercrossmenuarrow-right