Nyhedsbreve
Uanset om du lige er startet eller om du er professionel indenfor e-mailmarkedsføring, har Mailchimps brugervenlige editor de værktøjer du skal bruge, for at få succes med din markedsføring.
Din e-mailmarkedsføring hjælper dig til at lære mere om dine læsere, så du ved hvad de vil have, hvad der virker og hvad der ikke virker så godt.
Mailchimps designværtøjer gør, at du kan få dine nyhedsbreve til at se professionelle ud, selvom du lige er startet, og de har endda gode råd og vejledning til, hvordan du gør.
Undersøgelser viser, at e-mailmarkedsføring giver det højeste afkast. ROI liger faktisk på flotte 44%, og hvis vi sammenligner, ligger SEO på 22%. Det er stadigvæk flot. Bevares. Og jeg siger ikke, at du skal droppe at lave SEO. Du skal måske bare overveje hvor du bruger flest ressourcer.
Drag-and-drop builder
Du kan benytte dig af Mailchimps forhåndsdesignede skabeloner (Mailchimp kalder dem templates) eller designe din egen. Ligemeget hvad du vælger, benytter du dig af deres træk-og-slip-værktøj, der lader dig indsætte de elementer du skal bruge i dine e-mails. Det gør, at du kan designe skabeloner der ser max lækre ud, og passer til dit brand.
Content studio
På din Mailchimp-konto, har du et content studio, hvor du kan administrere billeder og filer som du har uploadet til Mailchimp. Det gør, at du ikke skal lede efter dine billeder og illustrationer, hver gang du skal sende nyhedsbreve til dit audience.
Marketing automation
Du kan automatisere mange processer i din markedsføring, eller bare planlægge dem, så de går i gang på et bestemt tidspunkt. Det gælder almindelige nyhedsbreve, automatiserede e-mails, så vel som du kan oprette og planlægge opslag på Facebook, Instagram og Twitter.
Real-time analytics
Alle funktioner i Mailchimp har realtidsanalyse, hvor du kan se, fx. hvordan dine kampagner præsterer, hvor mange svar du har fået på dine surveys, og meget mere. Det gør det nemmere for dig, at træffe smarte beslutninger for din markedsføring fremover.
Her kan du se et eksempel på et nyhedsbrev fra webshoppen KoOgKo.dk, der sælger moderne stofbleer og andre miljøvenlige produkter.
Landingssider
I Mailchimp ligger landingssider sammen med alle andre kampagner du har i Mailchimp. Du behøver ikke nødvendig vis have et betalt abonnement for at oprette landingssider i Mailchimp, men det vil selvfølgelig give dig flere muligheder.
Alle landingssider du opretter i Mailchimp har en unik URL, så du kan dele link til dem i dine nyhedsbreve, på sociale medier, i en annonce, eller hvor du gerne vil dele det henne.
Kombiner landingssider
Landingssider kan bruges til mange forskellige ting, og det er en rigtig god idé at kombinere dem med andre markedsføringsmetoder når du kører kampagner, sådan at du kan nå ud til flere potentielle kunder. Og du kan stadigvæk spore trafikken på dine landingssider igennem fx. Mailchimp, Google Analytics, og Facebook pixel.
Segmenter dine læsere
Når du bruger landingssider i Mailchimp, kan du bruge den data Mailchimp har samlet ind, til at segmentere dine nyhedsbreve, så du rammer lige nøjagtig de læsere der har besøgt landingssiden, signet op, eller noget tredje.
Og du kan give de nye læsere et tag, når de signer op.
Templates
Lige som så meget andet i Mailchimp, har de lavet forskellige skabeloner som du kan redigere og bruge, så du, lynhurtigt kan offentliggøre din nye landingsside. De fungerer lige som Mailchimps e-mail editor, hvor du kan trække elementer over på din landingsside.
Hvad kan de her landingssider bruges til?
Du kan fremhæve en bestseller, promovere nyheder, eller tilbyde et gratis download af en e-bog.
Skal du afholde en giveaway, kan du oprette en landingsside til formålet, så du ved hvor mange der deltager og får flere tilmeldte på dit nyhedsbrev.
Det er bare nogle af de ting du kan bruge dine landingssider til.
Og du kan publicere et ubegrænset antal landingssider i Mailchimp uden omkostninger.
Yogi Ann Sofie fra Sofieb.dk, bruger landingssider rigtig meget i hendes markedsføring, og hun opretter dem altid i Mailchimp. Her kan du se et eksempel på en landingsside som Ann Sofie har brugt til at lave venteliste til hendes online Yogaklub.
Autoresponder
I Mailchimp har du to alternativer når du skal oprette en autoresponder.
Vælger du den klassiske automatiseringsfunktion, kan du lave en serie med e-mails, der automatisk bliver sendt, på baggrund af fx. en specifik begivenhed eller kontakt aktivitet.
Du kan planlægge, segmentere, designe, etc, så dine automatiske e-mails informerer, belønner og engagerer dine læsere automatisk.
Dog er antallet af mails afhængig af, om du har et gratis eller betalt abonnement.
Vælger du derimod Mailchimps Customer Journeys, kan du bygge dynamiske, automatiserede grene på din automation, som giver dig afsindig mange muligheder.
Du kan have forskellige udgangspunkter når dine læsere starter på din Customer Journey i Mailchimp, og hvor din læser ender henne, kan afhænge af, hvilke handlinger læseren foretager sig og hvilke regler du har sat op, ud fra, hvad du gerne vil opnå.
Det betyder, at du kan oprette en kunderejse for dine læsere med afsindig mange 'grene' og muligheder.
Også her, afhænger det af, hvilket abonnement du har på din Mailchimp-konto. Abonnerer du på 'Standard' payplan, har du ingen begrænsninger.
Social posts
Mailchimp har gjort det muligt, at du kan oprette og planlægge posts til Facebook, Instagram og Twitter fra Mailchimp. Det gør det super nemt for dig, at køre samme kampagne på flere kanaler, på samme tid, samtidig som du kan sætte det hele op inde i Mailchimp.
Du kan både poste en kampagne-mail, når den bliver sendt, men du kan også poste helt almindelige opslag, som du ellers ville gøre på de sociale medier.
– Det gør, om ikke andet, processen noget nemmere.
Men der ligger mere i det at markedsføre sig på sociale medier end, at skabe iøjnefaldende indlæg.
Du ønsker højst sandsynligt også, at gøre det bedre for hver dag som går, så du får højere engagement og reach på dine posts.
Lige som på dine e-mailkampagner, har du et content studio, der hjælper dig med at administrere og genanvende billeder fra din marketing, så du ikke skal bruge tid på, at finde de rigtige billeder eller lave ny grafik.
I Mailchimp har du også adgang til dybdegående rapporter, der giver dig en klar oversigt over, hvordan dine indlæg performer på Facebook og Instagram, så du hele tiden kan arbejde på at lave endnu bedre indhold til dine følgere.
Du kan også spare tid ved at planlægge posts på de sociale medier frem i tid. Mailchimp har derfor gjort det muligt for dig, at planlægge indlæg så lidt som 2 timer eller så meget som 3 måneder i forvejen.
Facebook- og Instagram-annoncer
Du kan også oprette Facebook- og Instagram annoncer fra Mailchimp, hvor du kan målrette annoncerne mod din helt egen målgruppe, brugere af sociale medier, hvis interesser stemmer overens med det du tilbyder eller personer, der besøger dit website.
Du kan køre annoncer på Facebook, Instagram eller begge dele på samme tid. Du har samme mulighed for, at sætte et budget på dine annoncer i Mailchimp, som du kan i Facebooks annoncemanager, og faktureringen sker separat fra dit Mailchimp-abonnement.
Opretter du annoncer til Facebook eller Instagram via Mailchimp, opretter Mailchimp en annoncekonto til dig, der udelukkende er knyttet til den specifikke Mailchimp-konto.
Google remarketing
Google remarketing-annoncer hjælper dig med, at målrette dine annoncer mod folk, der har besøgt dit website eller en af dine landingssider. På den måde, kan du markedsføre dine produkter/ydelser på andre websites, som dine kunder besøger og minde dem om, de fede produkter/ydelser de så på dit website. På den måde, bliver dine annoncer offentliggjort på populære websites overalt.
Fordelen ved at oprette de her annoncer i Mailchimp er, at Mailchimp konfigurerer tusindvis af annoncer til dig, der passer ind i næsten alle tilgængelige annoncepladser online. Annoncerne er responsive og vises derfor i forskellige størrelser afhængigt af den tilgængelige annonceplads.
De kan vises som bannerannoncer, sidebjælker, sponsorerede indlæg og i mobilapps og mere.
Herunder kan du se hvordan din annonce potentielt kan se ud. Afhængig af placeringen af din annonce, vises den mulig vis uden billede, og der vises kun én annonce ad gangen.
Det aller bedste ved at kunne oprette opslag til sociale medier, annoncer på Facebook og Instagram, Google remarketing-annoncer i Mailchimp er, at du har al data samlet på et sted. Det gør, at du nemmere kan få succes med din markedsføring.
Gør det nemt for dig selv
Og få undervisning i Mailchimp. Lad mig gennemgå Mailchimps funktioner med dig, trin for trin, i det tempo der passer dig.
Ved hjælp af et onlinekursus, kan du være i gang om få minutter. Du kan se det igen og igen, til du har styr på funktionerne som du skal bruge.
Der er kurser på forskellige niveauer. Et begynderkursus, der starter fra du opretter din Mailchimp-konto, til du har sendt dit aller første nyhedsbrev, to forskellige videregående kurser, og en live workshop, hvor du lærer flere af Mailchimps funktioner at kende, så du kan få optimalt ud af din markedsføring med Mailchimp.
Se kurserne her